محل تبلیغات شما
همانگونه که می دانیم تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی معتبر و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها دانش آموز را بر می انگیزد تا بیاموزد که چگونه یاد بگیرد.

توسعه ،ارتقا ظرفیت و توان کاری در سازمان مدرسه، نیازمند فراگیری مهارت های تازه و ایجاد و هماهنگی مدل های ذهنی جدید از جمله تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی است. این در حالی است که کارکردهای سنتی نظام تعلیم و تربیت تاکنون به شکل پیوسته و متمرکز ، به دنبال مفاهیمی نظیر: محفوظات ، انتقال و توسعه ی فرهنگ و دانش اطلاعات ، اجتماعی کردن ، تحکیم اخلاق فردی و اجتماعی ، تسهیل تربیت شهروندی و نظایر آن بوده است. امّا امروزه، علاوه بر وم تقویت برخی از این محورها، بازنگری و البته ردّ مقوله هایی چون: پرداختن صرف به محفوظات، کارکردهای نوینی برای آموزش و پرورش تعریف شده است.

 

انتظارات جدید از آموزش و پرورش

تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی ، تسهیل شرایط یادگیری مداوم و مادام العمر، توسعه ی مهارت های یادگیری، ارتقای مسئولیت پذیری ، خودآگاهی، تفکّر خلّاق و نقّاد و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها لذا با این رویکرد، انتظارات جدیدی از آموزش و پرورش مطرح می گردد، از جمله: تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی  – افزایش دانش آموزان در فرآیند یاددهی – یادگیری،

 گسترش اختیار اولیا در حوزه ی آموزش و پرورش، افزایش تناسب آموزش ها با واقعیت های زندگی، برنامه های منعطف و پاسخگو به سلایق مختلف ، احترام بیشتر به مختصات بومی و منطقه ای و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها از این رو بحث باز اندیشی اهداف که به طور مستمر موجب تغییر در ساختار ، برنامه ها، نقش ها و شیوه ها می گردد، ضروری به نظر می رسد. نظرسنجی ها، تدوین برنامه های دانش آموز محور،تعامل با خانواده ها و نهادهای پیرامونی ، تربیت انسان های پژوهش گر و بازنگری روش های تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها از آموخته های دانش آموز، به شکل ویژه و همگام با تغییرات فزاینده کنونی مورد توجّه قرار می گیرد.

تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی در نظام آموزش و پرورش

نظام آموزش و پرورش (به عنوان یک مجموعه کل) از اجزا و عناصر درهم تنیده ای برخوردار است و برای ایجاد هر گونه تغییر و تحوّل در این نظام ، آگاهی از تاثیرات بعضاً متقابل و گسترده ی این اجزا با عناصر اساسی لازم است. یکی از این اجزا، تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی است و اعتبار بخشی بیش از پیش و تغییر در این نظام، امری حساس تلقی شود، چرا که تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها ضرورتی اجتناب ناپذیر برای قضا و تصحیح، تصمیم درست و اقدام آگاهانه است. 

به عبارت دیگر تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی ، دانش آموز را بر می انگیزد تا بیاموزد که چگونه یاد بگیرد. در چنین رویکردی، یادگیرنده تبدیل به فردی فعال،ریسک پذیر و محقق می شود که به طور دائم از تدریس بهره می گیرد.

فرایند تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
در این فرآیند توالی آموزش- ارزشیابی- آموزش» موجب می شود که شایستگی فرد رشد نموده و اعتماد به نفس او افزایش یابد و فراگیر به خوبی یاد بگیرد که چگونه آموخته ها را در وضعیت های دشوار و ناآشنا بکار گیرد. این امر، توان تصمیم گیری و تشخیص وضعیت را در فرد رشد می دهد و این هدف اساسی آموزش است. در چنین سیستمی ، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها در خدمت آموزش قرار گرفته و جزو لاینفک آن به شمار می رود و همواره در فرآیند آموزش جاری است.

تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی  در سازمان های آموزشی
تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی  در سازمان های آموزشی، در مقایسه با سایر سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که آموزش و پرورش ، فرآیندی غیر قابل کنترل و ارزشیابی از آن ، کار بسیار مشکل و ظریفی است. به عبارت دیگر تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی سازمان آموزشی، مکانی است که اهداف نظام آموزشی در آن محقّق می شود و چگونگی دستیابی به این اهداف به طور مستقیم از ماهیت سنجش و ارزشیابی تاثیر می پذیرد، لازم است کارکنان آموزشی مدارس به ویژه معلّمان و دبیران، نسبت به فراگیری و بکارگیری یافته های جدید در زمینه :

 روان شناسی یادگیری ، روش ها و فنون آموزشی، تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و اندازه گیری و سنجش اقدام نمایند و از دانش، توان فکری و عملی برای تربیت فراگیران ژرف اندیش و برخوردار از بینش استفاده نمایند. بدیهی است، متولیان اداره نظام آموزشی نیز وظیفه دارند که برنامه ها و تسهیلات لازم را در این زمینه، منطبق با اهداف و راهکارهای ارائه شده در سند تحوّل بنیادین و سایر اسناد بالادستی، طراحی نموده و فراهم آورند. مرکز سنجش آموزش  و پرورش با توجه به موارد مذکور و نیز بر اساس نتایج اجرای طرح نظارت جامع که ضرورت ارتقاء دانش و مهارت معلمان ، مدیران و سایر کارکنان آموزشی در حوزه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را محرز می سازد، در نظر دارد با اجرای طرح جشنواره تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی در حوزه سنجش و ارزشیابی، بستر مناسبی برای آشنایی، ترویج، اشاعه و استقرار روش های علمی و کاربردی سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سراسر کشور فراهم آورد.

مستندان قانونی تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
تدوین، تصویب و ابلاغ مفاد سند تحوّل بنیادین و قانون برنامه پنجم توسعه ، ماموریت و رسالت حوزه های مختلف دستگاه آموزش و پرورش و از جمله مرکز سنجش را بیش از گذشته تبیین نموده است. از مصادیق تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بند های آیین نامه

بند ۱۹ از فصل ۷ استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی» را به عنوان یکی از اهداف عملیاتی سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش تعیین نموده و راهکارهای چهارگانه ی(۱-۱۹ الی ۴-۱۹ ) را برای تحقّق آن در نظر گرفته است.

بند ۳-۷ ماده ۱۹ از اصلاح نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با تاکید بر ارزشیابی برای تحقق فرآیند یاددهی – یادگیری در کلیه دوره های تحصیلی و تحقق کامل این فرآیند تا پایان برنامه » و استقرار نظام تضمین کیفیت جهت پایش، ارزشیابی ، اصلاح و افزایش بهره وری» به عنوان اولویت های برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تحوّل بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور، یاد کرده است.
مصوبه ۷۱۳ جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تبیین اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مواردی نظیر: جدایی ناپذیری ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، استفاده از نتایج ارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری و اصلاح برنامه ها، هماهنگی میان هدف ها با محتوا، روش های یاددهی- یادگیری و فرایند ارزشیابی و روش ها را با تاکید بر نوآوری و خلاقیت مدّ نظر قرار داده است.

مصوبات جلسات ۷۵۰ مورخ ۲۶/۴/۸۶ ، ۷۳۹ مورخ ۲۰/۵/۸۸ (در خصوص آیین نامه ی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره های ابتدایی و راهنمایی) و ۶۶۶ مورخ ۳/۸/۹۰ (ماده ۴۴ آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه) ضمن اشاره به انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از قبیل: آغازین ، تشخیصی ، تکوینی و پایانی، ضرورت تنوع و بهره گیری از روش های نوین و منعطف ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان را در فرایند یاددهی- یادگیری مورد تاکید قرار داده است.


با تشکر / هویت برند - ادریس 

میزهای تحریر تاشو پایه بلند و پایه کوتاه

درمان بیماری های عضلانی با لوسیون دریفا

درب توری آهنربایی مجیک مش

ارزشیابی ,سنجش ,های ,، ,برتر ,ها ,و ارزشیابی ,سنجش و ,برتر سنجش ,تجربیات برتر ,ارزشیابی پیشرفت ,ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ,تحصیلی آغازین تکوینی ,پیشرفت تحصیلی آغازین

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

tyticahou تجربه های شخصی من lanettioto حرفهامان حسین گاراژیان اس اسی ها Helen's site برق و برقیها وبلاگ احمد علیزاده فلاح فروشگاه ساعت مچی زنانه